Labona Logo
Web Design Template Copy Space Concept

Nettisivujen ulkoasu – ajankohtaiset trendit

Labona Oy – Yritystäsi kiihdyttävä digitoimisto !

Kuten kaikessa designissa, myös verkkosuunnittelun trendit muuttuvat ja kehittyvät jatkuvasti – Ottavat vaikutteita ympäröivästä maailmasta ja kulttuurillisista muutoksista. Osa trendeistä on jo muodostunut klassikoiksi, mutta osa tämän päivän erikoisimmista ulkoasuista ja toiminnoista on ensi viikolla mahdollisesti jo unohdettu. Vaikka nettisivujakin voi tehdä ja suunnitella kuin olisi luomassa suurta ja kunnianhimoista taideprojektia, on kuitenkin yksi asia, joka erottaa hyvän designin ja taiteesta: käytettävyys. Nettisivujen ulkoasu vaikuttaa toiminnallisuuden lisäksi huomattavasti asiakkaan käyttökokemukseen ja näin ollen siihen, kuinka pitkään hän sivulla viihtyy.

Mitkä ovat tämän hetken tärkeimmät trendit nettisivujen ulkoasussa, ja mitä näistä kannattaa oikeasti hyödyntää halutessasi nykyaikaiset nettisivut, jotka kuitenkin kestävät aikaa ja tuovat yrityksellesi mahdollisimman paljon lisäarvoa? Millä keinoin taata käyttäjälle kokonaisvaltainen käyttökokemus?

Positiivisuus

Kahden vuoden Covid- pyöritys ja maailmalla tapahtuvat muutokset ovat näkyvillä kaikkialla ja vaikuttavat kulttuuriin ja ympäristöömme. Negatiivinen ajattelu ja kokemukset heijastuvat helposti ihmisten mukana myös internetiin ja vaikuttavat näin ollen asenteeseemme ja käytökseemme. Tänä vuonna toivottavasti kuitenkin käänteisesti! Useimpien nettisivujen yhtenä tehtävänä on helpottaa asiakkaan arkea ja tarjota informaatiota, mutta miksi ei samalla tuoda myös iloa negatiivisuudessa vellovaan maailmaan. Positiivisuus verkkosivujen suunnittelussa onkin yksi tämän hetken virkistävämmistä trendeistä ja seuraavat keinot ovat mainioita tuodaksesi iloa ja energiaa myös sivuillasi vierailijoiden päiviin.  

Kuvat: Jos käytät sivuilla henkilökuvia, valitse hymyilevät kasvot vakavien ilmeiden sijaan. Vaikka sivuilla käytettäisiin kuvapankista ladattuja kuvia, hymyilevät ihmiset antavat positiivisen ja helposti lähestyttävän kuvan myös itse yrityksestä. Sanonta ”Hymy tarttuu” ei ole tuulesta temmattu!

Ihmisillä on myös tapana mieltää tietyt asiat automaattisesti positiivisiksi; leikittelevät fontit, retrosta inspiroituneet teemat, pirteät värit tai jopa emojit voivat antaa nettisivuille pientä kaivattua piristystä ja viestittää ilon ja positiivisuuden sanomaa universaalilla kielellä, käyttäjän olinpaikasta riippumatta! Myös informatiivisilla ja dynaamisilla nettisivuilla, joiden yleisilmeestä halutaan vakavasti otettava ja harmoninen, on mahdollista hieman leikitellä ilman että tämä vaikuttaa yrityksen ja brändin uskottavuuteen. Tai ehkä koko yritysideasi perustuu positiivisuudelle kaikkinensa ja haluat laittaa kaikki peliin! Mikäli tunnet epävarmuutta, kuinka hyödyntää positiivisuutta nettisivuillasi tai yritystoiminnassasi, kannattaa ottaa ammattilaiset avuksi.

Minimalismi

Minimalismi on ollut nettisivuilla suosiossa jo pidemmän aikaa, eikä suosio ota hiipuakseen. Vähemmän kun on usein enemmän – myös nettisivuilla. Yksinkertaisilta ja ilmavilta sivuilta on helppo bongata tärkein informaatio ja huomion saa kiinnittymään avainasemassa olevaan viestiin, jonka sivusto haluaa käyttäjälleen välittää. Minimalismi on myös helppo liittää muihin pinnalla oleviin tehokeinoihin. Typografian voi asettaa pääosaan käyttämällä hyvinkin suurta fonttikokoa ja tekemällä siitä sivujen katseenvangitsijan tai tärkeimmät informaatiot voi rajata käyttämällä yksiväristä rajausta tekstilaatikoille tai kuville.

Efektit ja animaatiot

Yksi tapa erottua massasta ja saada käyttäjän huomio kaapattua, on lisätä sivuille enemmän interaktiivista ja dynaamista sisältöä. Esimerkiksi yksinkertaisia animaatioita, 3D- efektejä tai hover- painikkeita. Tämä voi käytännössä olla esimerkiksi painikkeen värin tai fontin muuttumista, kun hiiren vie painikkeen päälle tai pientä kuva-animaatiota, kun sivua rullaa alaspäin. Hover- efektit ovat olleet pinnalla jo pitkään ja niistä ei välttämättä voi puhua enää trendinä. Suosio ei kuitenkaan ota hiipuakseen, sillä näillä keinoin on helppoa kiinnittää huomio sivulla oleviin toiminnallisuuksiin, artikkeleihin ja sisältöihin. Tehokeinojen käyttäminen hillitysti pitää sivun edelleen informatiivisena, mutta lisää mielenkiintoa. Jos trendiin haluaa sukeltaa syvemmälle voi tausta- animaatioita tai -videoita käyttää rohkeammin, tai lisätä efektejä koko sivun mitalta, kun sitä rullaa alaspäin. Viedäkseen näin käyttäjän kuin interaktiiviselle matkalle.

Kuvataide ja piirrokset

Kuvat ovat tärkeässä osassa informaation jakamisessa ja käyttäjän huomion kaappaamisessa. Kuvilla ja visuaalisella ilmeellä kerrot myös yrityksesi tarinaa ja saat kiinni omasta kohderyhmästäsi.

Valokuvat ovat olleet nettisivuilla pitkään tärkeässä asemassa ja varsinkin nettikaupassa myyntivaltti, mutta eivät kuitenkaan enää ainoa keino. Syynä mahdollisesti covidin aikaansaama käsillä tekemisen trendi, mutta erilaiset taidesuuntaukset ovat päätyneet myös nettisivuille. Tällä hetkellä eniten trendaavat ”Memphis design” ja retro, Modrian- suuntaus ja clip- art, sekä vaikutelma käsintehdyistä kuvituksista ja erilaisista tekstuureista, kuten maaleista, väriliiduista tai revityistä papereista.

Näillä tyyleillä voi esittää myös informatiivista sisältöä, esimerkiksi erilaisia kaavioita tai käyttää tyylisuuntauksia inspiraationa pienille symboleille. Miksi niitä ei yhdistäisi myös mikroanimaatioihin? Verkkokaupassa tuotteita voi esitellä esimerkiksi kollaasien avulla ja antaa viestin monipuolisesta valikoimasta tai palveluista, sekä erityisesti viestittää käyttäjälle olevansa ajan hermolla.

Pähkinänkuoressa:

  • Positiivisuus
  • Minimalismi
  • Efektit ja animaatiot
  • Kuvataide ja piirrokset

Jaa artikkeli:

Twitter
LinkedIn
Facebook
WhatsApp

Ota
Yhteyttä!

Oletko aikeissa tai kenties jo suunnittelemmassa yrityksellesi uusia nettisivuja? Kenties tarvitset apua markkinoinnin ja myynnin edistämisen kanssa?

Jätä yhteystietosi, niin asiantuntijamme ottavat yhteyttä.

Katsotaan miten, voimme parhaiten olla avuksi!

Jatka lukemista:

Man working with a computer, General Data Protection Regulation and European Union flag

Kuka tarvitsee sivuilleen tietosuojaselosteen?

Jos keräät ja tallennat verkkosivujesi kävijöiltä (reksisteröityminen) tai verkkokauppasi asiakkailta yhteystietoja, tulee henkilötietojen käsittelystä laatia tietosuojaseloste. Jos verkkokauppasi asiakkailla on mahdollisuus luoda käyttäjätili kauppaasi, niin