VERKKOSIVUT: APUA OSTAJALLE

Kotisivut, nettisivut, verkkosivut – rakkaalla lapsella on monta nimeä
ja monenlaista hintalappua. Miten osaat vertailla tarjouksia
kotisivuista? Miten verkkosivujen hinta voi vaihdella näennäisen
ilmaisesta miljooniin? Tämän kirjoituksen tarkoituksena on tuoda
valoa aiheeseen ja kurkistaa hieman nettisivujen pellin alle.


KULKUNEUVO TARPEEN MUKAAN:
Mitä haluat, mikä riittää?
“Kotisivut, nettisivut, verkkosivut” ovat terminä yhtä tarkkoja kuin “kulkuneuvo”. Voit saada
kulkuneuvon kympillä tai kuukausipalkalla. Olet kuullut, että jotkin kulkuneuvot maksavat
asunnon, tai jopa omakotitalon hinnan.
Kun pohdit yrityksesi kotisivujen kehittämistä tai päivittämistä, tulisi pohdinta aloittaa
tarpeesta. Mitkä ovat sinun yrityksesi tavoitteet? Miten kotisivut voivat tukea tavoitteita,
mitä toiminnallisuuksia (funktioita) verkkosivuilla tulisi olla? Riittääkö käyntikortti netissä,
jonka voi löytää yrityksen nimen tietämällä?
Aloita pohdinta sinun yrityksesi tarpeesta. Pohdinnassa saat tarvittaessa apua ja vinkkejä
Labonan ammattilaisilta. Kenties sinulla on idea toiminnolle, muttei mitään käsitystä, voiko
sellaisen toteuttaa? Ehkä tarvitset verkkosivuillesi verkkokaupan, kenties olet tyytyväinen
nettisivujen ulkoasuun, mutta koet, etteivät ne tue tarpeeksi liiketoimintaasi. Mietit miten
saisit enemmän potentiaalisia asiakkaita sivuillesi jättämään liidejä?
“Kaikkia kulkuneuvoja ei ole tarkoitettu moottoritielle. “
Kulkuneuvo siis tarpeen mukaan. Kesämökin kauppareissulle kulkuneuvoksi riittää hyvin
naapurilta ostettu, vanha 10€ fillari. Jos tarkoituksena on tehdä kauppareissu kumppanin
kanssa, vaatimukset kasvavat; kaksipaikkainen kulkuneuvo ja tilaa ostoksille. Ratkaisu voisi
olla tandem-pyörä ja ohjaustangossa roikkuva kori.
Kenties “resurssisi” eivät riitä polkemiseen ja matka-aikaan ja kumppanisi huomauttaa, että
sadekelilläkin pitäisi pystyä käymään kaupassa. Päädyt hankkimaan kaksiovisen
moottoriajoneuvon.
—kuva—
MAHTUUKO HYVÄ JA HALPA SAMAAN PAKETTIIN?
Verkkosivuja on karkeasti ottaen kolmessa eri hintaluokassa:
 HALVAT (ilmainen – 1500€)
 KESKIHINTAINEN ( 1500 –20 000€) – Labona Oy: sijoittuu tähän kategoriaan
 PREMIUM (20 000 – 10 000 000€)
Jos jatketaan hahmottamista vertauskuvin, niin hypätään vaihteeksi kulkuneuvoista
kirjahyllyyn.
 HALVAT verkkosivut voivat olla puoli-ilmaisia, pahvista tai muovista liimattuja
kirjahyllyjä, joihin on teipattu puun värinen pinta. Kirjoja ei hyllyillä voi pitää, sillä ne
eivät kestä painoa, mutta saatat saada mukana kirjan näköisiä kevytversioita hyllyille
koristeeksi.
Osa paremmista ja kalliimmista tämän hintaluokan sivuista on tehty vanerista ja
pinnassa on jo puuviilua. Kaikissa ei ole avattavia ruuveja, vaan ne on liimattu kiinni,
joten hyllystön muokkaaminen ei onnistu.
 KESKIHINTAISET verkkosivut ovat puusepän mittatilauksena tekemiä hyllystöjä. Ne
sopivat juuri siihen tilaan, mihin ne on tarkoitettu. Hinta vaihtelee kirjahyllyn
lokerojen ja mahdollisten ovellisten kaappien lukumäärän mukaan (funktiot) sekä
käytettyjen materiaalien mukaan. Nyt puhutaan kuitenkin täyspuisista kirjahyllyistä
ja valikoimassa on koivua, valkotammea ja ebenholzia.
 PREMIUM verkkosivut ovat myös puusepän mittatilauksena tekemiä hyllystöjä.
Näissä kirjahyllyissä on usein myös kaiverruksia ja kultauksia sekä muita arvokkaita
materiaaleja taidokkaina upotuksina. Usein nämä hyllystöt täyttävät kirjastohuoneen
tai koko kirjaston ja pitävät sisällään erilaisia lokeroita ja ovellisia kaappeja hyllyjen
lisäksi. Kalleimpia tämän hintaluokan sivustoja löytyy valtioiden sivustoina ja
monikansallisten kuluttajakauppajättien sivustoina.
”Rahalla saa aikaa ja intohimoa”
”Rahalla saa aikaa ja intohimoa”, sanoi joku viisas joskus ja siinä piilee myös käytännön
totuuden siemen. Sivuston rakentamiseen käytettävällä ajalla on hintansa. Käytetäänkö
asiantuntijoiden: Web designerin, devaajien, sisällöntuottajan ja graafikoiden aikaa ja kuinka
paljon, vai imuroidaanko ilmainen valmispohja, johon asiakkaan tuottama sisältö kopioidaan
copy pastella? Markkinoilla on myös täysin koneen “tekemiä” kotisivuja (vrt. kiinalainen
pahvista liimattu kirjahylly)
Tarkastellaan vielä eri hintaluokan sivustoja ajan ja intohimon näkökulmasta ja kurkistetaan
verkkosivujen “pellin alle”.
—kuva—
KURKISTUS PELLIN ALLE: MISTÄ HINTALAPPU KOOSTUU?
Halvat verkkosivut: Hintalappu sisältää hyvin vähän aikaa
Hinta: 0-1500€
Kyllä, ilmaisiakin sivustoja on tarjolla. On hyvä pitää mielessä, että ilmaisia sivustoja
tarjoavat verkkosivupalvelut ovat kovaa tulosta takovia yrityksiä. “Maksuttomuus” on
koukku vähän kuten ilmaisissa mobiilipeleissä; pelaaminen hidastuu ja vaikeutuu, ellei tee
pelin sisäisiä lisäostoja. Nämä verkkosivupalvelut eivät siis ole hyväntekeväisyysjärjestöjä,
vaan vahvasti kassaansa kilisyttäviä rahapajoja.
Lisälaskut ovat usein maltillisia – ei yksittäisen laskun summa, vaan toistuvuus. Pienistä
puroista… Ilmaisten tai lähes ilmaisten sivustojen kanssa monesti ensimmäinen lisälasku
tulee, kun sivustot ovat olleet netissä tietyn aikarajan. Lisälasku saattaa siunaantua myös
siinä vaiheessa, kun sivustosi on tavoittanut jonkin kävijämäärään sidotun rajapyykin,
esimerkiksi 100 kävijää kuukaudessa.
Usein noiden toistuvien pikkumaksujen lisäksi ajankäyttö on varattu asiakkaalle itselleen;
sivut pitää rakentaa itse. Toki homma on helppoa; raahailet kuvakkeita ja palikoita ja syötät
tekstejä sopiviin laatikoihin. Et siis maksa ajasta, joten saat tehdä homman itse. Olet myös
itse vastuussa kaikesta.
“Halpasivut täyttävät tarpeen verkkosivuista erityisesti, jos
sivujen ei tarvitse olla hakukoneiden löydettävissä.”
Monimutkaisimmat tai vaativammat toiminnot (funktiot) eivät näillä sivustoilla onnistu.
Lisäharmina saattaa olla, että kun alat päästä kärryille sivujesi muokkaamisessa ym. niin
verkkopalvelusi tarjoaja blokkaa sivusi ja lähettää uuden laskun. Halpasivustoille on
käyttäjänsä ja ne varmasti täyttävät tarpeen erityisesti, jos sivujen ei tarvitse olla
hakukoneiden löydettävissä.
On myös toimijoita, jotka ”tuottavat” kotisivusi osana markkinointi -palvelupakettia. Et
välttämättä omista kotisivujasi, vaan ne voidaan kaataa, kun palvelusopimus päättyy.
Kotisivusi ovat palveluntuottajan ”takana” ja usein suljetut eikä niihin voi tehdä
muokkauksia. Pahimmillaan kotisivut ovat tekoälyn nikkaroimat. Näihin palvelusopimuksiin
kuuluu usein kohtuullisen kuuloinen kuukausiveloitus.
Halpojen kotisivujen kalliimmassa hintaluokassa löytyy sivuille tekijöitä Suomesta, kuin
sieniä sateella. Sinun ei siis tarvitse tällöin naputella sivuja itse kasaan, kun tekijä tekee
sivustoja liukuhihnatyyliin: Valitsee sivupohjakaupasta ilmaisen tai edullisen
valmissivupohjan, johon naputellaan sinun tekstisi, kuvasi ja väriteemasi. Tällaiset sivut saat
jopa viikossa.
Selvää on, että jos sivut maksavat 500e-1000e ja niiden tekemiseen menee viikko, että
tuolla rahalla ei saa aikaa enää hienosäätöihin, kun tekijällä jo toisen asiakkaan sivut
odottavat kasaamistaan. Tyypillisesti asiakassuhteet ovat lyhyitä.
On hyvä huomioida, että valmissivupohja on kolmannen osapuolen tekemä. Monesti
valmissivupohjille verkkosivuja tarjoavat sanoutuvat irti “pienellä präntillä” sivujen
toiminnallisista virheistä (siis sen kolmannen osapuolen mahdollisesti sivustolle tekemistä
solmuista koodissa ja epäsoveltuvuuksista, jotka vaikuttavat sivujen toimintaan).
Valmissivupohjille verkkosivuja tekevien intohimo loppuu siis sivujen kasaan naputteluun.
Etuja:
 Halpa hinta
 Sivusto pystyyn nopeasti (sinun naputtelemana tai liukuhihnatyöntekijältä)
Harkittavaa:
 Kokoat sivut itse tai ne kootaan liukuhihnalla
 Sivustosi on palikoista kootun näköinen ja moni tunnistaa valmispohjan, kuten
IKEA:n kalusteen
 Vaativammat toiminnot eivät onnistu
 Sivut ovat suljettuja (ruuvit liimattu kiinni) tai valmispohjan (template) asettaa
rajoituksia toiminnallisuuksille.
 Käytännössä vastuu sivujen toimivuudesta on ostajalla
 Hakukoneystävällisyys – hakukoneet eivät löydä sivujasi tai liukuhihnasivujen
optimointi on tekijän taidoista ja tuurista kiinni.
 Halpatoimittaja on kauppasi, ei kumppanisi
Keskihintaiset verkkosivut: Hintalapussa asiantuntijan aikaa ja intohimoa –
ylpeyttä käsityöstä
Hinta: 1500-10 000€
Hintalappu sisältää aikaa ja intohimoa. Tekijän taidot ja halu kuunnella asiakasta ovat kuvassa
mukana. Nyt sinulla on ammattilainen, joka räätälöi verkkosivut sinun yrityksesi tarpeen ja brändin
mukaan. Tässä hintaluokassa alkaa jo huomata eron valmispohjien käyttäjiin (kalliimmat halpaluokan
sivut). Sivustot näyttävät ja tuntuvat paremmilta.
”HÄMMÄSTYTTÄVÄÄ OLI, MITEN KEHITTÄJÄ YMMÄRSI IDEANI HETI JA ESITTI JO
MINUN TYYLIINI SOPIVIA IDEOITA! KUUDESSA VIIKOSSA SIVUSTONI OLI JO
JULKAISUKELPOINEN!”
KAISA HENRIIKKA- YRITTÄJÄ, PLUSMALLI, SOMEVAIKUTTAJA (LABONA OY:N ASIAKAS)
Sivusto suunnitellaan ja koodataan käsin. Sivusto toimii nopeammin ja sen mahdollinen
jatkokehittäminen tulevaisuudessa on helpompaa. Keskihintaisten sivujen kehittäjä on
luotettava kumppanisi, jonka intresseissä ovat pitkät asiakassuhteet ja oman yrityksen
maine.
Mikä selittää keskihintaisten verkkosivujen hintahaitaria: 1500 -10 000e?
Keskihintaisten projektien hintalappuun vaikuttavat ajankäytön ja osaamisen lisäksi myös
mahdolliset sivustolle halutut toiminnot. Räätälöidyt järjestelmät (ajanhallinta, ajanvaraus
jne.), Verkkokauppa mausteineen, erilaiset rajapintaintegraatiot (API) jne. tuovat mukanaan
myös kolmannen osapuolen hintalappuja (esimerkiksi maksunvälityspalveluntarjoajat jne.)
Ammattilaisen työ maksaa, mutta jälki ja vastuu ovat sen mukaisia.
Etuja:
• Juuri sinun tarpeisiisi räätälöidyt verkkosivut
• Asiantuntijakumppani – joka uskaltaa myös antaa perustellun näkemyksensä ja
visionsa, vaikka se olisi omasta ehdotuksestasi poikkeava -asiantuntija ei suostu
tekemään vahingollisia tai epäedullisia toimintoja vaikka sellaisia pyytäisit
• Tekijän ammattiylpeys – halutaan olla ylpeitä omasta käsityöstä – sinun etusi!
• Sivut kestävät aikaa ja kävijäystävällisyys on otettu huomioon
• Sivut ovat responsiiviset ja hakukoneystävälliset
• Samalla tekijällä on valmius kehittää sivustoasi liiketoimintasi kasvun tarpeiden
mukaan – esimerkiksi verkkokaupan lisääminen sivuille, rajapintaintegraatiot ym.
Harkittavaa:
• Hintalapussa näkyy ammattilaisten työaika
• Käsin koodatut sivustot eivät valmistu viikossa. Valmistaudu noin 1-3kk
valmistumisaikaan (informatiiviset sivut – ei erityisfunktioita – saat Labonalta 1kk)
Esimerkki Labona Oy:n prosessista:
Kun yhteistyö on päätetty aloittaa, niin tyypillisesti prosessi seuraa alla olevaa kaavaa:
• Pidetään asiakkaan kanssa alustava suunnittelupalaveri
• Suoritetaan SEO analyysi asiakkaan sivustolta saatavan datan perusteella. SEO
analyysi sisältää avainsana-analyysin
• SEO analyysin tulokset analysoidaan ja niiden pohjalta tehdään kehitysehdotukset
• Tekninen hakukoneoptimointi
• Sisällönsuunnittelu (Sisällöntuottaja):
-puhelinhaastattelu
-tekstin tuotanto (välilehdet + artikkelit)
-suositus 1-5 kuvitettua artikkelia/ vahva avainsana,
-1-3 kuvitettua artikkelia/ keskivahva avainsana
• Sivuston ulkoasun suunnittelu (Web Designer)
• Tekninen palaveri ja Sivuston rakentaminen (web designer + front end developer)
• Sisältöjen (kuvat ja tekstit) yhteensovittaminen
• Testaukset
-laajennettu responsiivisuus –yleisimmät selaimet (Chrome, Firefox, Windows Edge,
Safari, Ooppera + selainten uusimmat, stabiilit versiot), ruutukoot – mobiili eri
järjestelmillä
• Nopeustestaukset ja nopeuden optimointi
• Kenraalihajoitus eli sivuston ensiesittely asiakkalle:
-Tässä vaiheessa tehdään vielä halutut muutokset. Sisältää 2 kommentointikierrosta
• *lihavoidut kohdat vaativat asiakkaan huomiota
Premium verkkosivut: Hintalapussa asiantuntijoiden aikaa ja intohimoa –
ylpeyttä käsityöstä
Hinta: 20 000-10 000 000€
Hintalappu sisältää aikaa ja intohimoa pienen kylän verran. Nyt apunasi on asiantuntijatiimi,
jossa jokainen tekijä on alansa huippua. Riittää, että sinulla jonkinlainen unelma. Ja jos ei
ole, niin huipputiimi luo sen sinulle.
Kotisivusi pääsevät tasolle, jolla Suomessa ovat mm. Finnair, Kesko, Rovio…
Premium verkkosivuja kannattaa harkita erityisesti, jos kilpailusi on kovaa myös Suomen
ulkopuolella ja tarvitset järeää markkinointiosaamista avuksesi myös kansainvälisillä
markkinoilla. Kalleimpia tämän hintaluokan sivustoja löytyy valtioiden sivustoina ja
monikansallisten kuluttajakauppajättien sivustoina.
Lue Suomen parhaista verkkosivujen tekijöistä 2020 (yleisöäänestyksen ja tuomariston
mukaan): https://www.marmai.fi/uutiset/suomen-parhaat-nettisivut-palkittiin-voittaja-jattitaakseen-monta-isoa-brandia/3bee13c9-76af-4a6e-8135-ba8b6ef4bd3a
Edut:
• Lopputuloksen erityinen loistavuus monella mittarilla
• Asiantuntijatiimiltä eivät ideat lopu kesken
• Saat pitkäaikaisen kumppanin ja asiantuntijatiimin avuksesi
Harkittavaa:
• Hinta. Monesti keskustelut alkavat 50 000€ budjetista
• Aika. Mitä useampi kokki, sitä suurempi palaverien määrä. Varaudu jo
lähtökohtaisesti 6-12 kk projektiin
MITÄ SINUN TULISI AINAKIN KYSYÄ ENNEN TARJOUSPYYNTÖÄ?
Toivottavasti olet saanut jonkinlaisen käsityksen karkeasti kolmeen kastiin jaetuista
verkkosivuista, nettisivuista, kotisivuista. Kun lähdet pyytämään tarjousta tai keskusteluun
verkkosivujen tarjoajan kanssa, niin raota vähän konepeltiä ja kurkkaa, mitä tarjous sisältää.
Kysy ainakin:
 Onko teillä suunnittelijat ja koodaajat (Web designer + Front end developer) omassa
talossa?
 Tehdäänkö teillä siis kotisivut käsin, vai valmispohjalle?
 Saako teiltä sisällöntuotannon?
 Saako teiltä hakukoneoptimoinnin sivuille ja jos, niin mitä pitää sisällään? (tekninen +
sisällön hakusanaoptimointi?)
 Saako teiltä päivitystyökalun ja opastuksen sen käyttöön?
 Onko teiltä mahdollista saada jatkossa lisäpalveluja verkkosivuille? (esimerkiksi
verkkokauppa, järjestelmät, rajapintaintegraatiot)
 Saako teiltä konsultaatiota digitaaliseen liiketoimintaan? (jos relevanttia)
Kenties keksit itse lisää kysymyksiä? Meillä Labonalla ollaan valmiita myös kuulemaan
kysymyksiäsi ja vastaamaan niihin. Ota reippaasti yhteyttä, niin jutellaan lisää!
— linkitykset —
Tämän artikkelin kirjoittaja: Niina Sinisalo (Sisällöntuottaja, Labona Oy)

Jaa artikkeli:

Share on twitter
Twitter
Share on telegram
Telegram
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeen saat aina tiedon uusimmista julkaistuista artikkeleista. Voit poistua koska vain uutiskirje tilaajien listalta.

Jatka lukemista:

HAKUKONEOPTIMOINTI VERKKOSIVUILLE

KULKUNEUVO TARPEEN MUKAAN:Mitä haluat, mikä riittää?“Kotisivut, nettisivut, verkkosivut” ovat terminä yhtä tarkkoja kuin “kulkuneuvo”. Voit saada kulkuneuvon kympillä tai kuukausipalkalla. Olet kuullut, että jotkin kulkuneuvot